Mezun olunduğunda Elektrik Teknikeri diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Teknikerdir.
Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Ortaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Bilim ve teknolojinin endüstriyel üretime dönüşümünde vazgeçilmez unsur vasıflı ara elemandır. Elektrik Programı; teknolojik gelişmelere vakıf, iş hayatı boyunca yeni gelişmeleri izleyebilecek temel bilgilerle donatılmış, araştırmayı ve öğrenmeyi bilen, çağdaş koşullarda çalışabilecek nitelikte vasıflı ara eleman yetiştirmek amacındadır.
Mezunların Mesleki Profilleri
Elektrik Programı mezunlarına “Elektrik Teknikeri” unvanı verilmekte olup; elektrik santralleri, trafo merkezleri, TEAŞ VE TEDAŞ gibi kurumların yanı sıra, fabrikaların elektrik arıza-bakım gibi kısımlarında istihdamları mümkün olmaktadır. Serbest çalışan mezunlarımıza; 2. grup Fen adamı olarak, bağlantı gücü 30 kW ’a kadar iç tesisat plan- proje hazırlama ve imzalama yetkisi verilir. Bağlantı gücü 125 KW – 400V’a kadar elektrik iç tesislerinin yapım işleri ve 35 kV dâhil bağlantı gücü 1000 kW’a kadar tesislerin işletme-bakım işlerini yapabilme yetkileri de verilmektedir.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Elektrik Programından mezun olanlar ÖSYM tarafından gerçekleştirilen DGS sınavında başarılı oldukları takdirde aşağıdaki lisans programlarına dikey geçiş yapabilirler: Elektrik Mühendisliği Elektrik-Elektronik Mühendisliği Elektronik Mühendisliği Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği Fizik Havacılık Elektrik ve Elektroniği Kontrol Mühendisliği Meteoroloji Mühendisliği Uçak Elektrik-Elektronik
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ders izlencesinde belirtildiği şekliyle ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
80-89
BA
3.50
Başarılı
70-79
BB
3.00
Başarılı
65-69
CB
2.50
Başarılı
60-64
CC
2.00
Başarılı
50-59
DD
1.50
Başarısız
30-49
FD
1.00
Başarısız
0-29
FF
0.00
Başarısız
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.
Başarılı Öğrenciler
Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
Eğitim Öğretim Metotları
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
KüçükGrup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha/Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme/Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olup, kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalık geliştirir. 2-Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, etkin kullanır. 3-Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olur. 4-Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder, Türkçeyi etkin kullanır. 5-Bir yabancı dil kullanıp, mesleği ile ilgili temel, güncel bilgileri takip ederek, etkin şekilde kullanır ve analitik düşünme yeteneğine sahip olur. 6-Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devrelerini tasarlar, alanı ile ilgili verileri toplar, uygular ve sonuçların duyurulmasında etik değerlere sahip olur. 7-Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanır ve devre çözümlerini yapar. 8-Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanır. 9-Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım, onarım, montajını ve testini yapar, sürdürülebilirlik, iş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. 10-Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olur. 11-İşletim sistemi, temel ofis yazılımları, bilgisayar genel donanımı ve mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 12-Mesleki alanda problem ve çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olur, mesleği ile ilgili konularda çözüm önerileri sunar. 13-Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilir, kumanda devrelerini ekip üyeleri ile uygular, PLC sistemlerini programlayabilir. 14-Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilir. Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilir. Mantık devre temellerini bilerek sayısal devre tasarımı yapar. 15-Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olur. 16-Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olur, elektrik tesisat planlarını çizer, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilir.